Fastned bouwt bij 201 pompstations langs de snelweg snellaadstations voor elektrische auto’s. Maar met de groeiende vraag naar laadpalen, willen ook pomphouders zelf laadpunten aanleggen. 

Dit schrijft EnergieBusiness.nl dinsdag na berichtgeving van de Volkskrant.

Fastned investeert in een landelijk dekkend netwerk van laadstations voor elektrische auto’s, met 100 procent stroom van zon en wind. Het bedrijf is tevens een investeringsplatform waarin particulieren en bedrijven al vanaf 10 euro kunnen deelnemen. Inmiddels is al voor tien miljoen euro geïnvesteerd en worden wekelijks nieuwe laadstations opgeleverd.

Scheve gezichten

Na openbare aanbesteding ruim drie jaren geleden verwierven een aantal bedrijven een concessie voor de snellaadstations, waaronder Fastned. Oliemaatschappijen en pomphouders toonden toen geen interesse, schrijft de Volkskrant.

Maar nu de afzet van elektrische en hybride auto’s toeneemt en de vraag naar laadpalen groeit, willen ook pomphouders laadpalen aanbieden. Concessiehouder Fastned vindt dat dit niet kan, maar volgens Rijkswaterstaat hebben pomphouders altijd het recht gehad om extra voorzieningen te plaatsen, waaronder dus laadpalen.

Dubbele vergunningen ondergraven de investering die Fastned moet doen, zegt directeur Michiel Langezaal. Hij verwijt Rijkswaterstaat onbehoorlijk bestuur. Een vergunning weigeren kan alleen als het ten koste gaat van veiligheid of doelmatige inrichting. Volgens Fastned zal dat het geval zijn, zodra automobilisten een keuze moeten maken uit meerdere aanbieders op één locatie. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een onbemand station, naast een bestaand pompstation.

In een eerder bericht van energiepersbureau Energeia stelt Langezaal het duidelijk: "Er zijn ook niet drie benzinestations en vijf restaurants op één locatie. Wij zeggen ‘hoe meer laadinfrastructuur, hoe beter’, maar niet op dezelfde locatie. Er is voor die concessies loting bij de notaris geweest. Het zou zwendel zijn als er nog een andere partij via de achterdeur binnenkomt."

Prijs aan de pomp

Fastned zet in op een forse infrastructuur van snelladers van 50 kW, goed voor opladen in 15 tot 30 minuten. Bovendien doet het dat met hernieuwbare energie uit wind en zon.

De prijs voor een laadbeurt bij willekeurige laadpalen kan behoorlijk variëren, terwijl Fastned tegen een vast abonnement vrij laden aanbiedt met een fair use policy. Bij een reguliere laadpaal van 3 tot 11 kW liggen de prijzen rond de 30 cent per kWh. Dit is volgens Fastned alleen mogelijk door (gemeentelijke) subsidies, want de werkelijke kosten zouden rond de 1 euro liggen (Stichting E-Laad).

Voor een losse kWh rekent Fastned 69 eurocent exclusief btw en met de tijdwinst van het snelladen is dat zeker voor zakelijke rijders een prijs om te overwegen.

Thuis laden is met zo’n 22 eurocent inclusief btw wellicht het goedkoopste. Daar moet echter wel worden geïnvesteerd in en eigen laadpaal en uitbreiding van de capaciteit van de elektriciteitsaansluiting. Vertaald naar strekkende kilometers kost elektrisch rijden een derde tot een vijfde van rijden op benzine.

Lees ook op EnergieBusiness.nl

'Zonnestroom in 2025 goedkoper dan kolen of gas'

Tennet bereidt zich voor op zonsverduistering

Eiffeltoren gaat eigen energie produceren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl